Vi skal bidra til at flere bedrifter lykkes i hele Norge

Kampanjeoversikt «Bedriftsløftet»

rgb_SpareBank1_neg.png

Bedriftsløftet er vår store, felles ambisjon om å gjøre SpareBank 1-bankene kjent som de beste bankene for små og mellomstore bedrifter i Norge.

Undersøkelser viser at ingen annen bank har bedre forutsetninger enn oss til å ta denne posisjonen: Vi er de erfarne og nære bankene, med en sterk og tydelig tilstedeværelse over hele landet. Vi kjenner lokalsamfunnene, både menneskene som bor der og de som driver næring. Vi har ledende digitale løsninger som forenkler hverdagen, og ikke minst er vi veldig godt likt.

Ja, egentlig er vi «drømmebanken» – markedet er bare ikke klar over det enda. Det skal vi endre: Derfor hever vi stemmen sammen for tydelig å få frem alle de små og store historiene som gjør oss til Norges beste bank for små og mellomstore bedrifter. Lykkes vi, blir vi enda viktigere for eksisterende og nye kunder, både PM og BM.

Bedriftsløftet - mer enn en kampanje.

Kampanjen ble lansert 23. oktober 2020, og i løpet av 2023 skal vi stå tydelig på toppen som Norges beste bank for små og mellomstore bedrifter. Da er det viktig at selv om ekte historier og imponerende erfaringer driver oss fremover, stopper vi ikke der. Markedet skal i stedet få sitte igjen med et konkret og forpliktende løfte:

SpareBank 1 skal hjelpe flere bedrifter å lykkes — i hele Norge!

Dette er mer enn et slagord: Å strekke oss lengre for bedriftskundene våre enn det konkurrentene gjør, er noe vi lover deg. Det er et løfte med forpliktelser, både internt og eksternt. Og nettopp derfor blir et slikt løfte hørt.

Bedriftsløftet - mer enn en kampanje.

Kampanjen lanseres 24. oktober 2020, og innen 2023 skal vi stå tydelig på toppen som Norges beste bank for små og mellomstore bedrifter. Da er det viktig at selv om ekte historier og imponerende erfaringer driver oss fremover, stopper vi ikke der. Markedet skal i stedet få sitte igjen med et konkret og forpliktende løfte: SpareBank 1 skal bidra til at flere bedrifter lykkes! Dette er mer enn et slagord: Å strekke oss lengre for bedriftskundene våre enn det konkurrentene gjør, er noe vi lover deg. Det er et løfte med forpliktelser, både internt og eksternt. Og nettopp derfor blir et slikt løfte hørt.

4 pilarer - viktige innsats- og fokusområder for å lykkes.

For å lykkes har vi definert 4 pilarer vi må ha ekstra fokus på. Alt nå er vi gode på hver og en av disse, men vi skal bli enda sterkere og tydeligere. Pilarene skal få vokse og utvikle seg med oss; synliggjøre vår felles konkurransekraft. Vi kan kalle dem «veiskilt», for de viser hvor vi vil, hva vi skal kommunisere og innenfor hvilke områder vi skal utvikle våre produkter og tjenester.

Samtidig er det ikke én enkelt av disse pilarene som gjør oss til den beste banken for bedrifter: Det er summen av dem. Og det er her vi skal dra fra konkurrentene. De kan være gode på enkeltområder, men vi skal være de som behersker alle fire best. For som bedrift i møte med en bank trenger du ikke bare én god ting. Du trenger hele pakka.

Bærekraftige lokalsamfunn

Les mer

4

Vi er alle avhengige av bærekraftige lokalsamfunn. Da trenger man lokale bedrifter som lykkes. Ingen av oss er sterkere enn det svakeste leddet, og vi som bank er en fundamental brikke for å få hjulene til å gå rundt. Vi skal fortsette å være vårt ansvar bevisst ved å være en viktig og tydelig støttespiller for mennesker, næringsliv, lag og foreninger, i små lokalsamfunn i hele Norge.

Kompetanse om ulike næringer og bransjer

Les mer

3

Gjennom våre 14 banker i hele landet har vi en samlet kunnskap om bransjer og næringer ingen annen bank kan sammenligne seg med. Dette er viktig kompetanse som i kombinasjon med nærheten til markedet og de lokale rådgiverne våre gjør oss til unike støttespillere for våre kunder.

Produkter og tjenester av og for mennesker

Les mer

2

Som en stor og sterk allianse har vi ressurser de mindre bankene ikke har. Sammen med våre kunder utvikler vi de mest moderne, effektive og brukertilpassede løsningene i markedet. Det er løsninger som forenkler arbeidshverdagen for våre kunder. En viktig del av bedriftsløftet er at vi alltid skal ligge helt i forkant av denne utviklingen, også i fremtiden.

Lokale Rådgivere

Les mer

1

SpareBank 1 skiller seg fra de andre store bankene ved å være veldig nær. Vi er banken som står med bena plantet tydelig midt i lokalsamfunnene i hele landet. Det skyldes ikke minst våre flinke rådgivere som kjenner markedene, bedriftene, menneskene og de lokale samfunnene de er en del av. De lever side om side med kundene våre, og ikke i en annen bankverden.

I tiden fremover vil nærhet gjennom rådgivere bli enda mer sentralt.

Bedriftsløftet – en hyllest til små og mellomstore bedrifter.

Med Bedriftsløftet går vi til markedet med et klart løfte og en tydelig ambisjon.


Noen vil mene at kampanjen først og fremst er rettet mot bedriftsmarkedet. Det er den ikke. Det er helt klart at vi skal ta den sterkeste posisjonen på markedet i bedriftsmarkedet, men vi ønsker også å nå enda bredere. Små og mellomstore bedrifter står for 47 % av verdiskapingen i Norge. Og i denne kampanjen hyller vi både dem, og menneskelig initiativ og skapervilje generelt. At bedrifter får hjulene til å gå rundt landet over, er tross alt essensielt for alle nordmenn.

Bedriftsløftet – en hyllest til små og mellomstore bedrifter.

Med Bedriftsløftet går vi til markedet med et klart løfte og en tydelig ambisjon.
Noen vil mene at kampanjen først og fremst er rettet mot bedriftsmarkedet. Det er den ikke. Det er helt klart at vi skal ta den sterkeste posisjonen på markedet i bedriftsmarkedet, men vi ønsker også å nå enda bredere. Små og mellomstore bedrifter står for 47% av verdiskapningen i Norge. Og i denne kampanjen hyller vi både dem, og menneskelig initiativ og skapervilje generelt. At bedrifter får hjulene til å gå rundt landet over, er tross alt essensielt for alle nordmenn.

Vi snakker til både hode og hjerte.

Vi startet Bedriftsløftet med en varm og vakker hyllest til arbeid og dets bidrag til det norske samfunnet. Bildene i filmen lå tett på det som utfører mye av arbeidet, nemlig hendene våre. Samtidig formidlet en gammel visetekst lagt i et moderne lydbilde at nå bygger disse hendene «den nye tid».

Med konseptet «Hvor vil du bo» lanserte vi arvtakeren til Bedriftsløftet høsten 2022.

"Vi er fabrikkenes kvinner og menn.

Vi er de mange fra gård og fra grend."

"Vi brøyter jorda med hakke og plog.

Vi svinger øksa og hogger i skog."

"Vi er de tusener som bygger landet.

Nå bygger vi den nye tid."

Noen stills fra filmen

Det er i hverdagen vi finner de beste bevisene.

Hver eneste dag viser vi i SpareBank 1 at vi er den beste banken for små og mellomstore bedrifter i hele Norge. Utfordringen er bare at alt for få får det med seg. For å løfte kunnskapen om hva det betyr å ha en bank som kjenner lokalsamfunnet, markedet og menneskene, og som også har rådgivere med nære relasjoner til kundene, har vi produsert fem ulike caser. De viser hvordan SpareBank 1s innsats påvirker hverdagen til kundene våre. Casene er plukket frem av bankene, de dekker hele landet, og ulike bransjer og faser. Fellesnevneren for dem alle er at de understreker kraften vi representerer når vi er på vårt beste.

Room, Furniture


Film til caset ↓

Case Bakerinnen

Da Camilla ble nummer to i «Hele Norge baker», skjønte hun at lidenskapen kunne bli heltidsjobb.

Med en drøm om å skape en smak av storby av i Harstad, om kaffe i blomstrete kopper med gullkant og en dose hverdagsmagi, gikk hun til SpareBank 1. Der fikk hun et rungende ja. Dette var noe byen trengte. Siden har Bakerinnen bydd på et herlig univers med nybakte

kanelsnurrer med pistasj, sjokoladekrem, store, myke boller, cookies og brødbakst. Og en bank som heier henne frem. – Hennes business er jo vår business, sier rådgiver, Kristin Holst.

Fortellingen om Bakerinnen i Harstad er tilgjengelig som artikkel med et stort bildemateriale og loops samt som film i lang og kort versjon, med snutter tilpasset sosiale medier.

Da Camilla ble nummer to i «Hele Norge baker», skjønte hun at lidenskapen kunne bli heltidsjobb.

Room, Furniture


Film til caset ↓

Case Bakerinnen

Da Camilla ble nummer to i «Hele Norge baker», skjønte hun at lidenskapen kunne bli heltidsjobb.

Med en drøm om å skape en smak av storby av i Harstad, om kaffe i blomstrete kopper med gullkant og en dose hverdagsmagi, gikk hun til SpareBank 1. Der fikk hun et rungende ja. Dette var noe byen trengte. Siden har Bakerinnen bydd på et herlig univers med nybakte

kanelsnurrer med pistasj, sjokoladekrem, store, myke boller, cookies og brødbakst. Og en bank som heier henne frem. – Hennes business er jo vår business, sier rådgiver, Kristin Holst.

Fortellingen om Bakerinnen i Harstad er tilgjengelig som artikkel med et stort bildemateriale og loops samt som film i lang og kort versjon, med snutter tilpasset sosiale medier.

Da Camilla ble nummer to i «Hele Norge baker», skjønte hun at lidenskapen kunne bli heltidsjobb.

Case Bakerinnen

Da Camilla ble nummer to i «Hele Norge baker», skjønte hun at lidenskapen kunne bli heltidsjobb.

Med en drøm om å skape en smak av storby av i Harstad, om kaffe i blomstrete kopper med gullkant og en dose hverdagsmagi, gikk hun til SpareBank 1. Der fikk hun et rungende ja. Dette var noe byen trengte. Siden har Bakerinnen bydd på et herlig univers med nybakte

kanelsnurrer med pistasj, sjokoladekrem, store, myke boller, cookies og brødbakst. Og en bank som heier henne frem. – Hennes business er jo vår business, sier rådgiver, Kristin Holst.

Fortellingen om Bakerinnen i Harstad er tilgjengelig som artikkel med et stort bildemateriale og loops samt som film i lang og kort versjon, med snutter tilpasset sosiale medier.

Da Camilla ble nummer to i «Hele Norge baker», skjønte hun at lidenskapen kunne bli heltidsjobb.


Film til caset ↓

Case Bike Brothers

Arnstein var terrengsyklist og ingeniør, Jarle økonomisjef i et lite selskap, da de valgte å satse alt på sykkel.

I dag er de to brødrene et godt innarbeidet begrep i Stavanger: Bike Brothers. Da de skjønte at de importerte syklene de solgte ikke holdt i det vestlandske været, laget de sitt eget merke, Bros. Det ble suksess!

Brødrene ser stadig syklene sine på veiene. I all slags vær. Sånt gjør SpareBank 1-rådgiver, Tore Vikingstad, stolt. Stolt over å ha en kunde som ser forretningsmuligheter og driver en nisjebutikk som folk kommer tilbake til gang på gang.

Fortellingen om Bike Brothers i Stavanger er tilgjengelig som artikkel med et stort bildemateriale og loops samt som film i lang og kort versjon, med snutter tilpasset sosiale medier.

Arnstein var terrengsyklist og ingeniør, Jarle økonomisjef i et lite selskap, da de valgte å satse alt på sykkel.


Film til caset ↓

Case Cinderella

Fra lille Midsund utenfor Molde driver Gunhild Sjøvik Cinderella. En bedrift hun håper kan gjøre verden til et bedre sted.

Herfra tenker Gunhild stort. Faktisk så stort at hun håper Cinderella kan være en del av løsningen på FNs bærekraftsmål. Men å flytte bedriften et annet sted, har aldri vært aktuelt.

Familien hennes har drevet fiskeri her i over hundre år, og det er ressursene i havet som har gjort det mulig å realisere Cinderella. For SpareBank 1 er det lett å heie på noen som tar verden med storm, samtidig som de skaper arbeidsplasser i lokalmiljøet.

Fortellingen om Cinderella i Midsund er tilgjengelig som artikkel med et stort bildemateriale og loops samt som film i lang og kort versjon, med snutter tilpasset sosiale medier.

Fra lille Midsund utenfor Molde driver Gunhild Sjøvik Cinderella. En bedrift hun håper kan gjøre verden til et bedre sted.


Film til caset ↓

Case KO:KO

Da Stine ville designe og selge kjoler, solgte ektemannen, Øyvind, restauranten sin for å satse på ideen hennes.

Nattesøvnen var det så som så med, natten før traileren med 10.000 Koko-kjoler til en verdi av 1,4 millioner kroner kom. Siden har ekteparet sovet godt. Bedriften har fortsatt å gå bedre og bedre for hvert år.

Så langt har de realisert både kjoledrømmen og drømmen om eget bygg. Og planene stopper ikke der. For banken er det godt å ha en kunde som driver så solid. Det gjør det lett å se Stine og Øyvind inn i øynene og love å hjelpe dem med den videre satsingen.

Fortellingen om Ko&Ko i Fosnavåg er tilgjengelig som artikkel med et stort bildemateriale og loops samt som film i lang og kort versjon, med snutter tilpasset sosiale medier.

Da Stine ville designe og selge kjoler, solgte ektemannen, Øyvind, restauranten sin for å satse på ideen hennes.


Film til caset ↓

Case Toten Bær & Grønt

På Toten har John Olav Dyste drevet gårdsbruk siden han var guttunge. Nå har han to ekstra gode kolleger, sønnene Henry og Per André.

De tre driver sine tre gårder og selskapet, Toten Bær og Grønt, sammen, som omfatter korn- og bærproduksjon, saue- og hønsedrift – og snøbrøyting på vinteren. Som bønder er det viktig å ha en bank som forstår driften, og SpareBank 1

er gode sparringspartnere, mener Per André. – Spisskompetansen har de selv, men som rådgivere må vi skjønne hva bonden snakker om, sier bedrifts- og forsikringsrådgivere, Trond Fjell og Trond Buhaug.

Fortellingen om bøndene på Toten er tilgjengelig som artikkel med et stort bildemateriale og loops samt som film i lang og kort versjon, med snutter tilpasset sosiale medier.

På Toten har John Olav Dyste drevet gårdsbruk siden han var guttunge. Nå har han to ekstra gode kolleger, sønnene Henry og Per André.


Film til caset ↓

Sosiale medier

En synlig kampanje

Kampanjen er utviklet for å svare på en viktig strategisk satsning, nemlig Bedriftsløftet.
Det er godt ivaretatt i alt materiellet som er produsert. Samtidig er det viktig at vi aldri glemmer å støtte og utvikle merkevaren SpareBank 1. Det er derfor også tydelig på plass.
I tillegg vil kampanjen være lanseringen av et helt nytt visuelt uttrykk. Det vil dere se ved bruk av nye former, designelementer og en helt ny typografi. Håper dere liker det!

Videobannere

Videoer til egne kanaler

Tilbake til toppen

rgb_SpareBank1_neg.png